Vrijdag 29 november is het weer Black Friday, de dag waarop winkeliers klanten de állerbeste en goedkoopste deals beloven… Een groeiend aantal lokale winkeliers doet mee aan de uit Amerika overgewaaide kortingsdag, maar lang niet allemaal. Zoals bovenstaand plaatje al doet vermoeden, hekelen wij dit fenomeen.
Allereerst zijn de aanbiedingen die gelden op die dag niet altijd échte acties. Linksom of rechtsom, de klant betaald de rekening. De Consumentenbond roept al langer dat de aanbiedingen op Black Friday lang niet altijd zo gunstig zijn als ze lijken. Ze zijn gemiddeld niet beter dan de rest van het jaar, zo meldde de bond vorig jaar na onderzoek. De meerderheid van de consumenten blijkt zelf ook zijn twijfels te hebben bij Black Friday. Zo denkt 71 procent van de Nederlanders dat de meeste kortingen helemaal niet uniek zijn.
Daarnaast profiteren alleen de hele grote bedrijven écht van Black Friday. Zij verkopen dan overjarige goederen die ze vaak niet eens vooraf hoeven in te kopen. De MKB-meute hobbelt hier achteraan, bang om de boot te missen. Maar ze zijn kansloos tegen de grote jongens. In de tijd dat iedereen zich helemaal suf winkelt voor leuke kadootjes, geven we het bijna gratis weg.
Het Bredase Ondernemersfonds ondersteund deze gekte ook nog eens, hoe paradoxaal. De winkels in de Bredase binnenstad moeten hier niet aan mee willen doen.
Samenvattend, wij rekenen liever elke dag een eerlijke prijs.