Classic Blue, ook wel Pantone 19-4052 genoemd, is door het gerenommeerde kleureninstituut Pantone benoemd tot kleur van het jaar 2020. Elegant in zijn eenvoud. Geruststellend. Intrigerend. En illustratief voor ons verlangen naar een betrouwbare en stabiele fundering waarop we kunnen bouwen nu we een nieuw tijdperk ingaan. Volgens Pantone brengt Classic Blue een gevoel van vreedzaamheid en kalmte, focust het onze gedachten en bevordert het veerkracht. De voorspelling is dat deze tint de komende 12 maanden de ontwerpindustrie zal domineren. Daarom hebben ze er wederom een legertje tekstschrijvers op los gelaten:
Een tijdloze en duurzame blauwe tint, Pantone 19-4052 Classic Blue is elegant in zijn eenvoud. De geruststellende kwaliteiten van de tot nadenken stemmende Pantone 19-4052 Classic Blue zijn suggestief voor de hemel in de schemering en onderstrepen ons verlangen naar een betrouwbare en stabiele basis waarop we kunnen bouwen als we de drempel overgaan naar een nieuw tijdperk.
Bedrukt in onze psyches als een rustgevende kleur, geeft Pantone 19-4052 Classic Blue een gevoel van vrede en rust aan de menselijke geest en biedt toevlucht. De Pantone 19-4052 Classic Blue helpt onze gedachten te concentreren en helpt zo een laserachtige helderheid te brengen. Een reflecterende blauwe toon, Classic Blue bevordert veerkracht.
Terwijl de technologie blijft vooruitlopen op het menselijke vermogen om alles te verwerken, is het gemakkelijk te begrijpen waarom we aangetrokken worden tot kleuren die eerlijk zijn en de belofte van bescherming bieden. Het vertrouwde Pantone 19-4052 Classic Blue is niet agressief en gemakkelijk te relateren en leent zich voor ontspannen interactie. Geassocieerd met de terugkeer van een andere dag, wordt deze universele favoriet comfortabel omarmd.

Voor de duidelijkheid, we hebben het hier gewoon over een kleur. Maar zoals bij de voorgaande edities van de Color of the Year is gebleken, gaan we deze kleur vaak terugzien komend jaar.
Over Pantone-Color of the Year
Pantone’s kleur van het jaar heeft 20 jaar lang de productontwikkeling en aankoopbeslissingen beïnvloed in verschillende industrieën, waaronder mode, woninginrichting en industrieel ontwerp, evenals producten, verpakkingen en grafisch ontwerp.
Het selectieproces van Color of the Year vereist doordachte overweging en trendanalyse. Om elk jaar tot de selectie te komen, kammen Pantone’s kleurexperts van het Pantone Color Institute de wereld rond op zoek naar nieuwe kleurinvloeden. Dit omvat de entertainmentindustrie en films in productie, reizende kunstcollecties en nieuwe artiesten, mode, alle gebieden van design, populaire reisbestemmingen, evenals nieuwe levensstijlen, speelstijlen en sociaal-economische omstandigheden. Invloeden kunnen ook voortvloeien uit nieuwe technologieën, materialen, texturen en effecten die van invloed zijn op kleur, relevante platforms voor sociale media en zelfs aanstaande sportevenementen die wereldwijde aandacht trekken.