Skip to content

Color of the year 2019

Publiciatie datum: 12 januari 2019

Living Coral, ook wel Pantone 16-1546 genoemd, is door het gerenomeerde kleureninstituut Pantone benoemd tot kleur van het jaar 2019 . De kleur wordt beschreven als “drijvend, levendig en bruisend”. De voorspelling is dat deze tint de komende 12 maanden de ontwerpindustrie zal domineren. Daarom hebben ze er een legertje tekstschrijvers op los gelaten:

Pantone 16-1546 Living Coral omarmt ons met warmte en voeding om comfort en opwaartse kracht te bieden in onze voortdurend veranderende omgeving. Als reactie op de aanval van digitale technologie en sociale media die steeds meer worden ingebed in het dagelijks leven, zoeken we authentieke en meeslepende ervaringen die verbinding en intimiteit mogelijk maken.

Gezellig en pittig, de aantrekkelijke aard van Pantone 16-1546 Living Coral verwelkomt en stimuleert luchtige activiteit. Symboliserend onze aangeboren behoefte aan optimisme en vreugdevolle bezigheden, belichaamt Pantone 16-1546 Living Coral ons verlangen naar speelse expressie.

Pantone 16-1546 Living Coral vertegenwoordigt de fusie van het moderne leven en is een verzorgende kleur die in onze natuurlijke omgeving verschijnt en tegelijkertijd een levendige aanwezigheid binnen sociale media vertoont.

Pantone 16-1546 Living Coral straalt de gewenste, vertrouwde en stimulerende aspecten uit van de kleur die in de natuur wordt aangetroffen. In zijn glorieuze, maar helaas meer ongrijpbare weergave onder de zee, betovert deze levendige en bruisende kleur het oog en de geest. Liggend in het centrum van ons natuurlijk levendige en chromatische ecosysteem, doet Pantone 16-1546 Living Coral denken aan hoe koraalriffen onderdak bieden aan een diverse caleidoscoop van kleuren.

Voor de duidelijkheid, we hebben het hier gewoon over een kleur. Maar zoals bij de voorgaande edities van de Color of the Year is gebleken, gaan we deze kleur vaak terugzien komend jaar.

Over Pantone-Color of the Year

Pantone’s kleur van het jaar heeft 20 jaar lang de productontwikkeling en aankoopbeslissingen beïnvloed in verschillende industrieën, waaronder mode, woninginrichting en industrieel ontwerp, evenals producten, verpakkingen en grafisch ontwerp.

Het selectieproces van Color of the Year vereist doordachte overweging en trendanalyse. Om elk jaar tot de selectie te komen, kammen Pantone’s kleurexperts van het Pantone Color Institute de wereld rond op zoek naar nieuwe kleurinvloeden. Dit omvat de entertainmentindustrie en films in productie, reizende kunstcollecties en nieuwe artiesten, mode, alle gebieden van design, populaire reisbestemmingen, evenals nieuwe levensstijlen, speelstijlen en sociaal-economische omstandigheden. Invloeden kunnen ook voortvloeien uit nieuwe technologieën, materialen, texturen en effecten die van invloed zijn op kleur, relevante platforms voor sociale media en zelfs aanstaande sportevenementen die wereldwijde aandacht trekken.

Meer nieuws